پیلاتس

حرکت پلانک چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مقدمه

پلانک، یک تمرین پرطرفدار برای تقویت عضلات مرکزی بدن است. اما آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که در حین انجام پلانک احساس ناراحتی در ناحیه کمر یا ران‌ها می‌کنند؟ در این مقاله، به شما آموزش می‌دهیم که چگونه پلانك را به درستی انجام دهید تا از حداکثر فواید آن بهره‌مند شده و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری نمایید. همچنین، به بررسی انواع مختلف این حرکت ورزشی و رایج‌ترین اشتباهات در اجرای این تمرین می‌پردازیم.

حرکت پلانک چیست؟

پلانک، یک تمرین پیلاتس ایستایی و فوق‌العاده موثر است که تمام بدن را درگیر می‌کند. تصور کنید در حالت شنا سوئدی ثابت بمانید؛ این همان پلانک است. با این حرکت ساده اما موثر، عضلات مرکزی بدن، بازوها، پاها و حتی باسن تقویت می‌شوند. این حرکت ورزشی انواع مختلفی دارد که سطوح ساده تا پیشرفته را شامل شده و برای هر سطح از آمادگی جسمانی مناسب است. با انجام مداوم پلانك، به مرور زمان شاهد تغییرات مثبتی در فرم بدن و قدرت عضلات خود خواهید بود.

تمرین پیلاتس پلانک کدام عضلات را درگیر می کند؟

پلانک، یک تمرین همه کاره است که تقریباً تمام عضلات بدن، به ویژه عضلات مرکزی (شکم، کمر و لگن) را درگیر می‌کند. علاوه برعضلات شکم، Plank باعث تقویت عضلات پشت، شانه‌ها، بازوها و پاها نیز می‌شود. با انجام منظم پلانك، به یک هسته مرکزی بدن قوی دست پیدا می‌کنید که به بهبود تعادل، وضعیت بدنی و عملکرد کلی بدن کمک شایانی می‌کند.

مطالب مرتبط:  اهمیت انجام ورزش پیلاتس در کنار ورزش های دیگر

فواید و مزایای پلانک چیست؟

پلانک، یک تمرین ساده اما بسیار موثر است که فواید بیشماری برای بدن دارد. این حرکت نه تنها عضلات شکم را تقویت می‌کند، بلکه به بهبود وضعیت بدنی، کاهش درد کمر، افزایش تعادل و انعطاف‌پذیری نیز کمک می‌کند. به علاوه با انجام منظم پلانک، متابولیسم بدن افزایش یافته، عضلات مرکزی بدن تقویت شده و در نتیجه، احساس اعتماد به نفس و نشاط بیشتری خواهید داشت.

آیا تمرین پلانک باعث لاغری شکم می شود؟

بله. پلانک، یکی از بهترین تمرین‌ها برای تقویت عضلات عمقی شکم است. با انجام منظم پلانك، عضلات شکم شما محکم‌تر و قوی‌تر می‌شوند. البته لازم است توجه داشته باشید که پلانک به تنهایی نمی‌تواند چربی شکم شما را بسوزاند. برای رسیدن به یک شکم تخت، علاوه بر پلانک، باید از یک رژیم غذایی سالم و یک برنامه ورزشی هوازی نیز تبعیت نمایید.

افراد مبتدی چگونه تمرین پلانک را انجام دهند؟

اگر به تازگی می‌خواهید تمرین پلانك را شروع کنید، می‌توانید با تکیه بر صندلی، این حرکت را آسان‌تر کرده و به تدریج قدرت خود را افزایش دهید. با گذشت زمان، می‌توانید مدت زمان ماندن در وضعیت پلانک را بیشتر کرده و به حالت پیشرفته‌تر آن برسید. مهم‌ترین نکته این است که به بدن خود زمان دهید و با صبر و حوصله تمرین کنید.

حرکت پلانک را چه زمان هایی انجام دهیم؟

بهترین زمان برای اجرای حرکت پلانک، معمولاً پایان جلسه تمرینی است. با این کار، هم عضلات مرکزی بدن را به خوبی درگیر کرده و هم به سرد شدن بدن کمک می نمایید. از آنجایی که هدف اصلی پلانک، تقویت عضلات شکم و بهبود وضعیت بدن است و نه افزایش حجم آن‌ها، انجام این حرکت در انتهای تمرینات، زمانی که دیگر انرژی زیادی ندارید، مناسب‌تر است.

مطالب مرتبط:  تاثیر تمرینات پیلاتس بر زنان یائسه

چند دقیقه در حالت پلانک بمانیم؟

پاسخ قطعی و واحدی برای این سوال وجود ندارد. هر فردی با توجه به توانایی بدنی خود می‌تواند مدت زمان پلانك را تعیین کند. اما به طور کلی، نگه داشتن این حرکت ورزشی به مدت 2 دقیقه برای بیشتر افراد، یک چالش مناسب و موثر است. البته مهم‌تر از مدت زمان انجام حرکت پلانک، حفظ فرم صحیح بدن در طول انجام این حرکت است.

حرکت پلانک چگونه انجام می شود؟

پلانک یک حرکت ایزومتریک است که نیاز به حفظ یک حالت ثابت دارد. برای انجام صحیح پلانك، دست‌ها را دقیقاً زیر شانه‌ها و زانوها را زیر باسن قرار دهید. بدن را از سر تا پا صاف نگه داشته و عضلات مرکزی را درگیر کنید. به یاد داشته باشید که در طول حرکت، تنفس را قطع نفرمایید.

انواع حرکت پلانک کدامند؟

حرکت پلانک انواع مختلفی دارد که هر کدام بر روی گروه خاصی از عضلات تمرکز بیشتری دارند. در ادامه به معرفی برخی از انواع حرکت پلانک می‌پردازیم:

1. پلانک کلاسیک (Classic Plank)

این نوع پلانک، پایه و اساس همه انواع دیگر پلانك است. برای انجام این حرکت، بر روی آرنج‌ها و پنجه‌های پا قرار گرفته و بدن را در یک خط مستقیم نگه دارید. عضلات شکم، کمر و باسن را منقبض کنید.

2. پلانك پهلو (Side Plank)

پلانک پهلو برای تقویت عضلات پهلو و مایل شکمی بسیار موثر است. به پهلو دراز کشیده و بر روی آرنج و لبه بیرونی پا قرار بگیرید. بدن را در یک خط مستقیم نگه داشته و لگن را بالا ببرید.

3. پلانک با پای بلند شده (Elevated Leg Plank)

در این نوع پلانک، یک پا را از زمین بلند کرده و به عقب بکشید. این حرکت علاوه بر عضلات شکم، عضلات باسن و همسترینگ را نیز درگیر می‌کند.

4. پلانك با دست بلند شده (Elevated Arm Plank)

در این حرکت، یک دست را از زمین بلند کرده و به جلو بکشید. این حرکت علاوه بر عضلات شکم، عضلات شانه و بازو را نیز درگیر می‌کند.

مطالب مرتبط:  اصول پیلاتس

5. پلانک با چرخش (Rotating Plank)

برای انجام این حرکت پیلاتس، در حالت پلانك قرار گرفته و سپس به آرامی به سمت پهلو چرخیده و به حالت پلانک پهلو بروید. . حرکت، عضلات مرکزی و هماهنگی بدن را بهبود می‌بخشد.

6. پلانك با پای ضربدری (Cross-Leg Plank)

در این حرکت، یک پا را روی پای دیگر قرار داده و در حالت پلانک قرار بگیرید. این حرکت، تعادل و ثبات بدن را افزایش می‌دهد.

7. پلانک با لمس شانه (Shoulder Tap Plank)

در این حرکت، در حالت پلانک قرار گرفته و به آرامی با یک دست، شانه مخالف را لمس کنید. این حرکت، عضلات مرکزی و هماهنگی بدن را بهبود می‌بخشد.

8. پلانك با حرکت پا (Leg Lift Plank)

در این حرکت، در حالت پلانک قرار گرفته و به طور متناوب پاها را از زمین بلند کرده و به عقب بکشید. این حرکت، عضلات شکم و باسن را به چالش می‌کشد.

اشتباهات رایج در ورزش پلانک که سبب آسیب می شوند، کدامند؟

انجام نادرست پلانک می‌تواند به جای تقویت عضلات، باعث آسیب شود. رایج‌ترین اشتباهات در پلانك، قوس دادن به کمر، پایین آوردن ران‌ها و نگاه کردن به بالا است. این اشتباهات فشار زیادی به کمر و گردن وارد کرده و از کارایی تمرین می‌کاهند. برای انجام صحیح پلانک، باید شانه‌ها را باز نگه داشته، باسن را منقبض کرده و به زمین نگاه کنید.

سخن پایانی

همان طور که اشاره شد، حرکت پلانک یک تمرین قدرتمند و همه کاره است که برای تقویت عضلات مرکزی بدن بسیار مفید است. با انجام اصولی انواع مختلف پلانك، می‌توانید به طور موثر عضلات شکم، کمر، باسن و حتی شانه‌ها و بازوها را تقویت کنید. برای رسیدن به بهترین نتیجه، مهم است که فرم صحیح حرکت را رعایت کرده و به تدریج مدت زمان و شدت تمرین را افزایش دهید. به یاد داشته باشید که این حرکت ورزشی تنها یک بخش از یک برنامه تمرینی کامل است. برای داشتن یک بدن سالم و قوی، باید انواع مختلف تمرینات را در برنامه خود بگنجانید. از همراهی شما عزیزان صمیمانه سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *