مقالات ورزشی

اثرات روانی دویدن

اثرات روانی دویدن
زمان مطالعه: 2 دقیقه

نقش دویدن در بهبود خلق و خو

محققان نشان می‌دهند که دویدن ممکن است مزایای سلامت روانی بیشتری نسبت به سایر انواع ورزش داشته باشد. یک مطالعه جدید نشان داد که تنها 10 دقیقه دویدن با شدت متوسط ​​باعث بهبود خلق و خو و عملکرد اجرایی می شود. با این حال، برای تایید این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است و برخی از کارشناسان معتقدند که تمام انواع ورزش های هوازی فواید یکسانی برای سلامت روان دارند.

مزایای سلامت روان ورزش به خوبی مستند شده است. یک مطالعه جدید تأیید می کند که دویدن نه تنها خلق و خو را بهبود می بخشد بلکه عملکرد اجرایی را نیز تقویت می کند. (مجموعه فرآیندهای شناختی که رفتار را کنترل می کند، مانند برنامه ریزی، سازماندهی و خودکنترلی).

محققان دانشگاه تسوکوبا دریافتند که دویدن با شدت متوسط ​​تنها به مدت 10 دقیقه باعث افزایش جریان خون موضعی در مکان های مختلف در قشر پیشانی دو طرفه می شود. این بخشی از مغز است که نقش مهمی در کنترل خلق و خو و عملکردهای اجرایی دارد.

هیداکی سویا، پروفسور و مدیر این پژوهش می‌گوید:

با توجه به اینکه دویدن یک تمرین لوکوموتیو برای کل بدن است، ممکن است مزایای سلامت روانی بیشتری (با تحریک مغز) در مقایسه با سایر اشکال ورزش مانند دوچرخه‌سواری داشته باشد.

سویا می‌گوید:

دویدن 10 دقیقه‌ای با شدت متوسط، نه تنها خلق و خوی مثبت، بلکه عملکرد اجرایی را به همراه دارد، همراه با افزایش جریان خون به مغز که در کنترل مهاری و تنظیم خلق و خوی نقش دارد.

دیوید لیندن، دکترا، استاد علوم اعصاب در جان هاپکینز و نویسنده کتاب منحصر به فرد علم جدید فردیت انسان، اشاره می کند که این یافته ها در واقع جدید نیستند. لیندن خاطرنشان می کند: تفاوت اصلی بین این مطالعه و تحقیقات قبلی این است که آنها از دویدن به جای دوچرخه ورزشی استفاده کردند و پس از آن الگوهای کمی متفاوت از فعال شدن مغز را مشاهده کردند.

مطالب مرتبط:  آزادسازی بافت همبند عضلانی در فانکشنال

لیندن می افزاید:

این الگوهای فعال‌سازی مغز صرفاً مرتبط هستند – ما نمی‌دانیم که آنها مبنایی برای بهبود شناختی یا خلقی هستند.

با این وجود، محققان امیدوارند که یافته های آنها به توسعه طیف وسیع تری از توصیه های درمانی برای نفع سلامت روان کمک کند.

سویا می‌گوید:

امیدواریم یافته‌های ما افراد را تشویق به ورزش کنند، حداقل 10 دقیقه دویدن با شدت متوسط ​​برای حفظ تناسب اندام و مغزشان انجام دهند.

فواید دویدن برای سلامت روان

بسیاری از دونده‌ها در مورد تجربه «سرخوشی بعد از دویدن» صحبت می‌کنند. اما آیا علمی پشت آن وجود دارد؟ صرف نظر از اینکه «سرخوشی بعد از دویدن» واقعی است یا نه. علم محکمی برای حمایت از اثرات ضد افسردگی ورزش وجود دارد. یک بررسی سیستماتیک، که در سال 2019 منتشر شد، نشان داد که ورزش هوازی در مقایسه با داروهای ضد افسردگی، افسردگی اساسی تشخیص داده شده بالینی را بهبود می بخشد.

لیندن می گوید:

هیچ چیز خاصی در مورد دویدن وجود ندارد. هر ورزش هوازی اثرات ضد افسردگی برای افراد در هر سنی دارد و به کاهش زوال شناختی با افزایش سن کمک می کند.

در نتیجه:

برای شروع دویدن، تنها چیزی که نیاز دارید یک جفت کفش مناسب دویدن و نیت خوب است. ممکن است دویدن با یک دوست یا پیوستن به یک گروه دویدن محلی کمک کند. به یاد داشته باشید، برای بهره مندی از فواید دویدن برای سلامت جسمی و روانی، مهم است که جلسات تپش در دویدن را با عادات خواب خوب و یک رژیم غذایی متعادل و مغذی ترکیب کنید.

مطالب مرتبط:  كنترل افكار منفى با ورزش

 

مترجم: نورا حلبی نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *