پیلاتس

تاثیر تمرینات پیلاتس بر سالمندان

تاثیر تمرینات پیلاتس بر سالمندان
زمان مطالعه: 2 دقیقه

تاثیر پیلاتس بر سالمندان

برای سالمندان، حفظ تناسب اندام بسیار مهم می باشد از طرفی انجام برخی از حرکات ورزشی برای بدن این افراد بسیار سخت و سنگین است. افراد بسیاری در سال‌های اخیر به ورزش پیلاتس روی آورده‌اند زیرا که این ورزش در حین اینکه می‌تواند به حفظ تناسب اندام کمک کند، ریسک اسیب‌پذیری تمریناتی که با وزن بدن اجرا می‌شود را کاهش می‌دهد. بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند که پیلاتس با توجه به تنفس کنترل شده و همچنین کیفیت حرکات (نه کمیت تکرارها)، یکی از بهترین راهکارها برای حفظ سلامتی افراد سالمند می‌باشد.

چرا پیلاتس یک ورزش ایده عال برای سالمندان است؟

پیلاتس یک ورزش ایده ال برای افراد سالمند است زیرا که این ورزش، ضربه‌ای بر روی بدن اعمال نمی‌کند. بر خلاف سایر تمریناتی که دارای این ویژگی ذاتی (ضربه‌ای) می‌باشند و همچنین به مفاصل در مقایسه با سایر ورزش‌ها تنش و فشاری اعمال نمی‌کند. اگر یک سالمند برنامه تمرینی نداشته است، پیلاتس یک روش ایمن برای اغاز تمرینات ورزشی می‌باشد.

اغلب برنامه‌های تمرینی به گونه ای طراحی شده‌اند که بتوانند در مدت کوتاه عضلات حجیم بسازند که این عضلات بسیار در برابر اسیب‌های وارده حساس می‌باشند مخصوصا در بدن افراد سالمند. اما پیلاتس بر روی ساختن عضلات مرکزی و هسته بدن که شامل عضلات شکمی به همراه عضلات ستون فقرات است، تمرکز می‌کند.

بسیاری از تمرینات در حالت خوابیده بر روی کمر و یا نشسته انجام می‌شود که در این موقعیت‌ها ضربه کمتری بر کل بدن اعمال می کند و وزن بدن کمتر در هنگام حرکات بر روی مفاصل وارد می‌شود. این موضوع می‌تواند بر روی موقعیت کلی بدن نیز اثر داشته باشد.

مطالب مرتبط:  تفاوت ورزش پیلاتس با بدنسازی

پیلاتس به جای انکه بر قسمت بالایی و پایینی (بازوان و پاها) تمرکز داشته بر روی قسمت میانی بدن تمرکز می‌کند. نقاطی که پتانسیل آسیب بیشتری دارد. برخلاف دیگر تمرینات ورزشی، پیلاتس ابتدا از قسمت میانی بدن اغاز می‌کند و به صورت اهسته به قسمت های دیگر توسعه داده می‌شود. به طوری که کل عضلات بدن را درگیر می‌کند تمامی این ویژگی‌ها با حفظ کنترل کامل بر روی مفاصل انجام می‌پذیرد.

مزیت های ورزش پیلاتس برای سالمندان

به عنوان یک مزیت برای افراد سالمند، پیلاتس به این افراد درس کنترل و پایداری در محدوده کوچکی از حرکت را می‌دهد. که این محدوده به صورت اهسته بیشتر می‌شود به طوری که این افراد می‌توانند کنترل و امنیت خاطر حرکتی را بدست آورند. افزایش کنترل و پایدرای یک موضوع مهم برای افراد سالمند می‌باشد که می‌تواند به آنها کمک کند تا عملکرد حرکتی خود که شامل پایداری و ایستایی می‌شود، را ارتقاء دهند. هنگامی که افراد به سنین پیری می‌رسند، انها برخی از قابلیت‌های تعادل و هماهنگی حرکتی خود را از دست می‌دهند.

پیلاتس مقاومت بدنی و انعطاف‌‌پذیری را هم در هسته مرکزی بدن و هم در پاها افزایش می‌دهد. که اثر مستقیم و مثبتی بر روی تعادل دارد. این موضوع در کنار قابلیت تناسب بدنی می‌تواند ریسک زمین خوردن را برای این افراد کاهش دهد. همچنین پیلاتس یک راهکار بسیار مناسب برای توانبخشی سالمندانی است که جراحی های مانند جراحی مفصل لگن و یا زانو انجام داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *