پیلاتس

نقش موزیک در پیلاتس

نقش موزیک در پیلاتس
زمان مطالعه: 2 دقیقه

ویژگی های موسیقی ورزشی

از مهم‌ترین ویژگی‌های موزیک ورزشی، ضرب (سرعت موزیک) و واکنش ریتم می باشند. که کم و بیش به این بر می‌گردد که یک آهنگ تا چه حد شما را وادار به جنبش می‌کند. بیشتر افراد به‌طور غریزی، حرکات و حالات‌شان را با موسیقی هماهنگ می‌کنند، سرشان را تکان می‌دهند، با انگشت ضرب می‌گیرند و یا به‌رقص می‌آیند.

این‌که چه‌نوع موزیکی این تمایلات غریزی را به‌هیجان می‌آورد، بسته به نوع فرهنگ‌ها و تیپ شخصیتی افراد دارد. ولی به‌طور کلی، آهنگ‌های تند با ضربات قوی برانگیزاننده هستند، بنابراین پلی‌لیست بیشتر افراد از این نوع آهنگ‌ها پرشده، مثل راک، پاپ و هیپ هاپ.

عقیده روانشناسان

بعضی از روانشناسان عقیده دارند افراد دارای یک سلیقه و خواست درونی برای ریتم‌هایی در فرکانس 2 هرتز هستند، که معادل 120 ضربه در دقیقه (یا دو ضربه در ثانیه) می‌باشد. در این پژوهش‌ها وقتی از افراد خواسته شد تا با انگشت‌شان ریتم بگیرند یا قدم بردارند، آن‌ها ناخودآگاه 2 بار در ثانیه ضرب برداشته بودند. تجزیه و تحلیلی که روی بیش از 74000 آهنگ معروف تولید شده بین سال‌های 1960 و 1990، صورت گرفت نشان داد ریتم ِ 120 ضربه در دقیقه یا همان 2 ضربه در ثانیه، متداول‌ترین ریتم بوده‌ است.

نقش موزیک در پیلاتس

ریتم و خلاقیت هر دو در یک کلاس پیلاتس و یوگا مثل ابزار برای یک مربی می‌باشد، استفاده از موسیقی در کلاس‌های پیلاتس و یوگا به طریقی تنظیم می‌گردد که با حرکات هماهنگی و هارمونی داشته باشد.

مطالب مرتبط:  ورزش پیلاتس برای چی خوبه

مهمترین نکته در این بخش این است از آنجاییکه همه تحت تاثیر موزیک قرار میگیرند ، مربی دقت نمایند که با توجه به شنیدن موزیک از توجه به اجرای حرکات شاگردانش غافل نشود. کلاسهای یوگا و پیلاتس به صورت ریتمیک با توجه به خلاقیت مربی می‌تواند مبتدی، متوسطه و پیشرفته باشد.

در کلاس پیلاتس به صورت زنجیره وار می‌شود دسته‌ایی از حرکات را با موزیک هماهنگ کرد‌.

اما قبل از اجرای زنجیره حرکات‌، شاگردان باید به تک تک حرکات آشنا بوده و اصولی آموزش دیده باشد تا دچار اسیب‌های جبران‌ناپذیری نشود.

منبع

دکتر بنفشه آقایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *