پیلاتس

یوگا یا پیلاتس؟ کدامیک برای شما مناسب تر است؟

یوگا یا پیلاتس
زمان مطالعه: 5 دقیقه

یوگا و پیلاتس هردو محبوب هستند اما کدامیک برای شما مناسب تر است؟

یوگا طی ۵۰۰۰ سال به صورت پدیده‌ای خارق‌العاده‌ در غرب تکامل یافته است اما در مقطع قرن ۲۱ با سرعت نور در حال تغییر است. تعداد شرکت کنندگان این ورزش در آمریکا تنها در عرض چند سال دو برابر شده است (در سال ۲۰۱۶ به ۳۷ میلیون رسیده است)، در حالی که در انگلستان این رقم نیم میلیون می‌باشد.

پیلاتس از یوگا مدرن تر است، به همین دلیل با وجود قدمت کوتاه 100 ساله رشد سریعی پیدا کرده است. کاهش سطح استرس، به همراه تمرکز زیاد بر روی سلامت جسم و تندرستی، فاکتور‌هایی در رشد، به تایید سلبریتی‌ها نیز رسیده است، (مدونا و گری هالیول مدت طولانی وفادار سرسخت یوگا بوده، در حالی که بیانسه و إما استون پرچم سفید خود را برای پیلاتس بالا بردند). اما علی رغم قدمت و محبوبیت جهانی، سردرگمی همچنان برای یوگا و پیلاتس وجود دارد که با تنوع کلاس‌های پیشنهادی ترکیب شده است. آشتانگا، ایینگار و وینیاسا تقریبا ‌متد‌های مدرنی هستند که در یوگا در نظر گرفته می‌شود.

با توجه به تجاری شدن بازار و کسب درامدها به ناگزیر تنوع‌هایی نیز در پیلاتس ایجاد شده است. مگان، عروس ملکه انگلستان که مادرش مربی یوگا است و طرفدار ریفرمر طرح جدید پیلاتس به نام مگافورمر می‌باشد. در حالی که یوگا گیوتونیک، با کمک به اندی مورای به دلیل مشکل طولانی مدتی که در ناحیه کمرداشته است، اعتبار یافت.

نظر برخی از مربیان در رابطه با دو ورزش پیلاتس و یوگا

مربی‌های یوگا و پیلاتس می‌گویند که به طور متداول از تفاوت یوگا و پیلاتس از آن‌ها پرسیده می‌شود. جواب این سوال بسیار ساده است، برخلاف بسیاری از ورزش‌های دیگر در پیلاتس و یوگا تمرین ها بصورت کم فشار، با شدت کم و همه‌گیر می‌باشد.

مطالب مرتبط:  باشگاه پیلاتس

پروفسور وایت

به گفته پروفسور وایت ورزشکار المپیک سابق و کارشناس علمی ورزش، به طورکلی می‌توان گفت، یوگا بیشتر در مورد انعطاف‌پذیری و پایداری و پیلاتس قدرت و پایداری می‌باشد. بسیاری از باشگاه‌های خودنما، یوگا را برای کالری سوزی و فرم دادن به بدن پیشنهاد می‌کنند اما بسیاری از مربیان به اصول معنوی سنتی آن اشاره می‌کنند. یوگا در اصل توسط راهبان مقدس در هند تمرین می‌شده است؛ هدف آن تمرکز بر ذهن و ارتباط با بالاترین سطح هوشیاری می باشد که از طریق چنین دستیابی عذاب و مصیبت را در دنیا خاتمه دهند.

لیلی سیلورتون

برای لیلی سیلورتون سر دبیر مجله مد که در حال حاضر مربی یوگا است، یوگا سبکی از زندگی می باشد که خواستار تمرین با ارزش‌های اجتماعی است. من شدیدا معتقد هستم که شما در یوگا درخدمت‌رسانی هستید، او مثالی در مورد زمانی که به طور داوطلبانه در خیریه سلامتی ذهن پناهندگان و بی خانمان‌ها و کودکانی که نیاز به مراقبت خاصی داشتند کار می‌کرده، آورده است.

جونلا لوویس

جونلا لوویس ستاره روی جلد این ماه از مجله اُم یوگا، می‌گوید این چیزهایی نیست که من آموزش می‌دهم، این‌ها آموزه‌های اجدادمان است که بایستی به مردم انتقال داد. با این وجود پیلاتس پیشه روحی و معنوی ندارد و اصل ریشه آن از بازتوانی و التیام است. مخترع آلمانی آن، جوزف پیلاتس، (که درسال ۱۹۱۲ به انگلستان رفت) زمانی که جنگ پایان یافت توسط افرادی که در بیمارستانی کار می‌کردند زندانی شد. در اینجا بود که کار با دستگاه‌های پیلاتس، کادیلاک و صندلی تعادلی پیلاتس را آغاز کرد، او از فنر‌هایی برای تقویت عضلات بیماران بستری در تخت استفاده می کرد که آن سنت تا امروز ادامه یافته است.

لورا گرنت

لورا گرنت، مربی پیلاتس در کارولینای شمالی که در شبکه‌های اجتماعی به دلیل استفاده از تکنیک‌های پیلاتس برای بازتوانی همسرش جانی (سرباز نیروی دریایی که دچار عارضه مغزی بر اثر تصادف با ماشین شده است) دنبال کننده‌های زیادی بدست آورده در مورد قدرت پیلاتس در ایجاد سلامتی جسمی و روحی نوشته است. من تجربه زیادی در کار کردن با مراجعه کنندگانی که دچار آسیب‌هایی که منجر به اختلال روحی و جسمی شده است دارم و برای این بیماران از متد پیلاتس استفاده می کنم؛ خیلی‌ها موفق به بازیابی احساس تعادل در زندگی خود شدند.

مطالب مرتبط:  تاثیر تمرینات پیلاتس بر زنان یائسه

سوزی پاور

سوزی پاور یوگا و پیلاتس را در استودیویی در شرق لندن آموزش می‌دهد و فایده هر دو آن‌ها را یافته است. او طرفدار پیلاتس به عنوان انتخابی امن برای افرادی که مستعد آسیب یا کسانی که به دنبال این چنین تمریناتی برای اولین بار هستند، می‌باشد. “من در ابتدا یوگا را آموزش دیده ام اما به دلیل آسیبی که در یوگا به من وارد شد، به طرف دستگاه ریفورمر پیلاتس کشیده شدم”. پیلاتس در بازتوانی به من کمک کرد در حالی که  یوگا از بدن در جهت ارتباط ذهن و درون استفاده می‌کند، پیلاتس از آگاهی در جهت ارتباط با درون استفاده می‌کند. من هر دو آن‌ها را تمرین و هر دو آن‌ها را دوست دارم.

لتی مورفی

لتی مورفی رقصنده باله قدیم که در حال حاضر مربی پیلاتس می باشد، می‌گوید: “فکر می‌کنم این دو ورزش به خوبی مکمل یکدیگر هستند و مهمترین تفاوتشان تمرکز یوگا بر اصول معنوی است. برخی از طرز قرار گیری‌ها کاملا بهم شبیه است. در پیلاتس حرکت فیل را انجام می‌دهیم که همان سگ سر پایین و خم به عقب در یوگا می‌باشد. با این تفاوت که در پیلاتس، تمایل به انجام آرام تر حرکاتی که در یوگا انجام می‌دهیم، داریم. جالب است که حتی اگر فرم فعال تر یوگا را انجام دهید، بنیاد سلامت ملی بر روی هدف 150 دقیقه تمرین متوسط در هفته حساب نمی‌کند (با وجودی که بر روی قدرت عضلات حساب می‌کنند)و پیشنهاد آن ها انجام تمرینات قلبی عروقی می باشد.

رات تانگ

رات تانگ مربی 10 ساله پیلاتس و دوستدار یوگا می‌گوید: من دوست دارم که افراد را از گفته‌های بنیاد سلامت ملی منصرف و به کلاس‌های پویا یا یوگا راکت ترغیب کنم، جایی که از آن عرق ریزان خارج شوید. آگاه باشید که فرم‌های پر تحرک برای مبتدی‌ها پیشنهاد نمی‌شود.

سیلورتون

سیلورتون می‌گوید: آن‌ها سریع حرکت می‌کنند و احتمال آسیب به مفاصل بالا می‌رود. پیلاتس و یوگا هردو بر روی گروه عضلاتی کار می‌کنند که بسیاری از ورزش های دیگر بر روی آن‌ها کار نمی‌کنند. شما می‌توانید دونده خوش اندام یا بوکسورحرفه ای باشید که در کلاس یوگا یا پیلاتس دچار تقلا شوید بدلیل اینکه شما مجبور به استفاده از عضلاتی می شوید که معمولا آن‌ها را درگیر نکرده اید. یوگا برای همه است .من حتی یک نفر را هم نمی‌شناسم که با داشتن تنفس عمیق ضرری دیده باشد. فضای ذهنی بیشتری پیدا می‌کنید و به بدنتان راحتی بیشتری هدیه می‌دهید.

مطالب مرتبط:  پیلاتس در خانه

تانگ

تانگ که یکی از مراجعه کنندگانش بازیکن فوتبال زنان می‌باشد، از تصورات مربوط به پیلاتس در اینستاگرام آزرده می‌شود. وقتی که ورزشکاران حرفه ای نزد ویت برای پرسیدن سوال در مورد یوگا و پیلاتس می‌روند، از او می پرسند کدام یک را به ترتیب پیشنهاد می‌کند؟ معمولا ترکیبی از هر دو آن‌ها را. پیلاتس تکیه گاه اصلی توانبخشی شناخته شده است به خصوص برای مشکلات کمری. اما برای سایر شرایط نیز مانند بی اختیاری ادرار بسیار خوب است. شما در پیلاتس بر روی هسته بدن تمرکز می‌کنید در صورتی که در یوگا بر روی تمام بدن کار می‌کنید. هر دو در زمان بارداری مناسب است اما باید به این نکته کلیدی توجه داشت که خانم‌های باردار بایستی به فکر حفظ تناسب اندام خود باشند نه ارتقا اندام خود.

حفظ دامنه ی حرکتی خوب است، کشش بیش از اندازه مشکل ساز است. اکثریت بر این باورند اگر شما بیش فعال هستید و مفاصل شما کشش بیشتری دارند، از پیلاتس شروع کنید و با احتیاط به سمت یوگا بروید. سیلورتون که خود بیش فعال است می‌گوید: شما می‌توانید بیش فعال باشید و یوگا کنید فقط بایستی خیلی مواظب باشید. به مربی خود اطلاع دهید که با حداکثر توان خود کار نکنید و خم موجود در زانوها و آرنجیتان را در زمان تمرین کنترل کنید.

نتیجه

در نهایت، انتخاب پیلاتس یا یوگا به علاقه شخصی شما باز می‌گردد. آن چیزی که در ذهن شماست قدرت بیشتری نسبت به بدن شما دارد. افراد منطقی بیشتر پیلاتس و افراد خلاق یوگا را انتخاب می‌کنند.

 

مترجم: دکتر فرنوش صادقی وفا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *