آسیب ها و بیماری ها, پیلاتس

سندروم فیبرومیالژیا و تاثیر پیلاتس در درمان آن

سندروم فیبرومیالژیا چیست؟
زمان مطالعه: 2 دقیقه

سندروم فیبرومیالژیا چیست؟

فیبرومیالژیا یک بیماری غیر مفصلی با منشأ نا‌مشخص می باشد که به دنبال آن درد عمومی (گاها به صورت شدید)، نازکی گسترده عضلات در حوالی محل اتصال تاندون و مجاور عضلات صاف برای بیمار ایجاد می گردد.

برخی از علائم سندروم فیبرومیالژیا

  • سفت شدن عضلات
  • خستگی
  • افسردگی
  • کم خوابی
  • بسیاری از نشانه‌‌های سمپاتیک

راه های تشخیص و درمان این بیماری

تشخیص این بیماری به صورت بالینی بوده و درمان آن شامل: تمرین، گرما‌دهی منطقه‌ای، مدیریت استرس، داروهایی خواب‌آور و اوپیویید‌های(مخدر‌های) تخفیف دهنده‌ ی درد می باشد. در این سندرم، هر بافت فیبروماسکولار ممکن است درگیر شود، به خصوص نواحی پس‌سری، گردن، شانه‌ها، سینه، ران‌ها و قسمت پایینی کمر.

هیچگونه تاریخچه خاصی از آنومالی وجود ندارد. علائم و نشانه‌های این سندرم کلی است برخلاف تردی و درد ناحیه‌ای در بافت‌های نرم که به دلیل استفاده بیش از حد یا آسیب کوچک اتفاق افتاده است.

گروه های در معرض ابتلا به سندروم

امکان ابتلا به این سندروم در تمامی افراد وجود دارد اما در بانوان ۷ برابر شایع تر است. همچنین در بیمارانی که دچار عارضه روماتیک سیتماتیک می باشند دیده می شود که باعث پیچیده شدن تشخیص و مدیریت آن‌ها می‌شود.

تاثیر پیلاتس در درمان این بیماری

مطالعه ای به منظور بررسی تأثیر پیلاتس بر روی درد، وضعیت عملی و کیفیت زندگی افراد مبتلا به این سندرم که به عنوان بیماری مزمن عضلات اسکلتی شناخته شده است، انجام پذیرفت.

مطالب مرتبط:  ورزش پیلاتس

این مطالعه بر روی ۵۰ خانم مبتلا به این سندرم بر اساس گفته کالج روماتولوژی آمریکا صورت پذیرفت؛ خانم‌های شرکت کننده در این مطالعه به دو گروه تقسیم شدند، گروه اول ۱ساعت تمرینات پیلاتس را ۳ بار در هفته به مدت ۱۲ هفته انجام داده‌اند و به گروه دوم که برنامه تمرینی کششی و ریلکسی در منزل داده شد. در هردو گروه قبل از شروع دوره و بعد از دوره (هفته ۱۲ و ۲۴) ارزیابی توسط یکی از مولفین صورت گرفت.

نتایج مطالعه

۲۵ شرکت کننده گروه اول و مابقی شرکت کننده گروه دوم تمرینات پیلاتس و کششی ریلکسی خود را انجام دادند. در گروه اول پیشرفت چشمگیری در کاهش میزان درد در هفته دوازدهم اعلام شده و در هفته بیست و چهارم فاکتور (FIQ) که پرسشنامه‌ای در زمینه تاثیر فیبرومیالژیا می‌باشد این موضوع را مشخص کرده است.

در گروه دوم، هیچ تغییری حاصل نشده و فاکتور FIQ نیز در هفته ۱۲و ۲۴ بدون تغییر باقی مانده است. مقایسه دو گروه با هم پیشرفت چشمگیری را در میزان درد و FIQ در گر‌وه اول از هفته ۱۲ نشان داد و تغییر نه چندان زیادی در گروه دوم دیده شده است.

جمع بندی

ما پیلاتس را به عنوان ورزشی ایمن و موثر بر سندرم فیبرو میالژیا پیشنهاد می‌کنیم. این مطالعه اولین مطالعه بالینی به منظور یافتن تاثیر پیلاتس بر درمان سندرم فیبرومالژیا می باشد. ما معتقدیم که تحقیقات بعدی با شرکت کنندگان بیشتر و پیگیری زمان طولانی‌تر می‌تواند بر ارزیابی بهتر ارزش‌های درمانی این روش تمرینی جسمی متداول کمک کند.

منبع

Altan, Lale, et al. “Effect of pilates training on people with fibromyalgia syndrome: a pilot study.” Archives of physical medicine and rehabilitation 90.12 (2009): 1983-1988.

مطالب مرتبط:  اهمیت ورزش پیلاتس پس از زایمان + تمرینات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *