مقالات ورزشی

چرا مدیتیشن برای همه کار نمی کند؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مدیتیشن برای افراد زیر می تواند مشکل ساز باشد

مدیتیشن برای افراد مبتلا به این ٥ بیماری مزمن می تواند مشکل ساز باشد. اگر از بیماری های مزمنی مانند اضطراب، افســـــردگی یا اختلال استرس پس از سانحه رنج می برید، مدیتیشن ممکن است علائم شما را بدتر کند. مدیتیشـن سنتی، مانند ساکت نشـســتن و آرام کردن ذهن، زمانی که دنیای درونی شما در هرج و مرج است، بسیار چالش برانگیز است. اشکال غیر سنتی مدیتیشـن را در نظر بگیرید که شامل تجربیات حسـی لامسه یا تحریک کننده مانند پیاده روی، باغبانی یا نقاشی است.

آیا مدیتیشـــن برای همه عمل می کند؟

مدیتیشـــن ابزاری زیبا برای تقویت تفکر و آرامش ذهنی است. اما آیا برای همه عمل می کند؟ قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که چرا مدیتیشـــن باعث در برخی افراد عمل نمیکند، اجازه دهید شفاف سازی کنم. من ٣٣ سال اسـت که تمرین مراقبه داشته ام و هر روز را با یک ساعت شروع میکنم و زمانی را برای مطالعه آموزههای مربوط به تمرین ذهن آگاهی خود اختصـــاص میدهم. مدیتیشــــن روزانه منبع مخفی قدرت من است. مه ذهنی را از بین می برد، اعصاب پریشـان و اضطراب را تسـکین می دهد، و به من کمک می کند تا معنایــی را در موانع اجتناب ناپذیــر زندگـــی پیدا کنم. این یک «معبدگاه و ورزشگاه معنوی» است که هرگز در تقویت نیروی زندگی من ناکام نمی ماند.

مطالب مرتبط:  بدنسازی

انواع مختلف مدیتیشن

مدیتیشـــن انواع مختلفی دارد. هر فعالیتی که باعث آرامش، تأمل در خود و تمرکز حواس شود، می تواند نوعی مدیتیشـن در نظر گرفته شود. برای این مقاله، ما بر مدیتیشـــــــن سنتی تمرکز خواهیم کرد. ساکت نشـسـتن، تمرکز بر تنفس، و آرامش بدن و ذهن خیلی خسـته کننده به نظر می رسد، درست است؟ پس مشکل چیست؟ آیا این بدان معناسـت که میانجیگری برای شـما مناسـب اسـت؟ که به عوامل مختلفی بستگی دارد.

همچنین در نظر داشته باشید که تمرکز یکی از مهمترین و موثرترین عوامل در انجام تمرینات در باشگاه های پیلاتس می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه پیشنهاد می کنیم تا مقاله تاثیر تمرکز در ورزش پیلاتس را مطالعه فرمایید.

افرادی که ممکن است با مدیتیشن مبارزه کنند

اگر از شرایط مزمن زیر رنج می برید، مدیتیشــن ممکن است بهترین گزینه شما نباشد.

اضطراب شدید:

اضـطراب می تواند دنیای درونی شـما را به هرج و مرج پر از افکار مزاحم، تفکر وسواسی، نشـــخوار فکری یا پارانویا تبدیل کند. معطوف کردن توجه به داخل میتواند باعث افـزایش تـرس و ناراحتـی شود.

افســردگی مداوم:

افرادی که با افســـردگی دست و پنجه نرم می کنند تمایل دارند خود را منـزوی کنند، از دنیا کناره گیـری کنند و زمان زیادی را تنها بگذرانند. مدیتیشن می تواند به انزوای بیشتر دامن بزند

تروما:

تروما می تواند باعث تجزیه و حملات پانیک شـــود. هنگامی که تروما ایجاد می شـود، ذهن تمایل به تکه تکه شــدن دارد و تلاش برای سـاکت کردن افکار شــما می تواند مانند یک چالش غیرقابل حل به نظر برسد.

مطالب مرتبط:  چرا باید عضلات مرکزی بدن خود را تقویت کنید؟

یک چالش حل نشدنی

اپیزودهای سایکوتیک:

روانپریشــی عموما به عنوان وقفه در آزمایش واقعیت تعریف می‌شود. این بیماری منجر به یک احسـاس ناپایدار و شکننده از خود می‌شود. مدیتیشن می‌تواند این شکست را بیشتر کند و تحریف هارا بزرگتر کند.

اعتیاد فعال:

اگر فردی در گیرودار اعتیاد فعال باشــد، مؤثر بودن هر نوع مدیتیشــن یا درمانی دشوار است. مدیتیشــن می تواند هوس و افکار مصرف مواد مخدر یا الکل را افزایش دهد. همانطور که می بینید، اشکال سنتی مدیتیشن شما را هدایت می کند تا افکار خود را به درون بچرخانید. اگر دنیای درونی شما در آشفتگی است، ممکن است شروع یک جنگ ذهنی باشد که علائم شما را بدتر می کند.

تمرینهای مدیتیشن غیرسنتی که باید در نظر بگیرید

اگر مدیتیشـن را غیرقابل تحمل میدانید، اشکالی از مدیتیشــن را در نظر بگیرید که تمرکز شـما را به بیرون از خودتان جلب میکند و به شــما وظیفه یا فعالیتی می‌دهد تا روی آن تمرکز کنید.

مدیتیشــــــن شامل تجربیات حسی لامسه یا تحریک کننده شما را از خود بیرون می کشـد و به شما از ناراحتی های درونی استراحت می دهد. به عنوان مثال، من با مرد جوانی کار کردم که در اثر یک تصـــــــادف رانندگی که جانش را تهدید می کرد، آسـیب دید. او غرق در اضـطراب و علائم اختلال اســترس پس از ســـانحه بود. هرچقدر هم ســـعی کرد مدیتیشـن کند، نمی توانسـت ذهنش را آرام کند. در واقع، با هر تلاشی احساس بدتری داشت، مثل اینکه در مدیتیشن شکست خورده بود. سپس یک روز، در حالی که گاراژ خود را مرتب می کرد، یک تکه کوچک کاج تازه بریده شــــــده پیدا کرد.

مطالب مرتبط:  فرسودگی روانی در ورزش

چاقوی جیبی اش را بیرون آورد، روی جعبه ای نشـسـت و آرام به آن نگاه کرد. هر چه بیشـتر روی چوب تمرکز می کرد، احساس آرامش بیشتری می کرد. ویتلینگ و کنده کاری روی چوب به زودی به مدیتیشـن او تبدیل شد. او در ابتدا اشیای ساده خانگی مانند چنگال یا قاشق را می تراشـید که به دوسـتان و خانواده هدیه می شـد. بعدا پروژه های بزرگتری را آزمایش کرد و در کلاس هنر شرکت کرد.

شکوفا کردن استعداد ذاتی او برای سوت زدن دری را به سوی آرامشی که او در زندگی خود به آن نیاز داشت باز کرد. ضربان قلب و متابولیسم او را کاهش داد، ذهنش را پاک کرد و به او چیزی جـز دردشرا داد تا روی آن تمرکز کند. اشیایی که او خلق کرد نیز به نمادهای شفا تبدیل شدند.

یافتن فرم مدیتیشن

به کارهای آرامی فکر کنید که از آن‌ها لذت می برید و انرژی شــــــما را دوباره پر می کند و ذهن شما را متمرکز می کند، سـپس بررسـی کنید که بعد از درگیر شدن در آنها چه احســاسی دارید. اگر احســاس آرامش و آرامش بیشتری داشته باشید، در مسیر درستی هستید.

برخی از اشـکال غیر سـنتی عبارتند از:

پیاده روی، پیاده روی، ماهیگیری، شنا، موج سواری، نقاشی، آشپزی، آواز خواندن، ورزش، نوشتن، کشش، رنگ آمیزی، کاردستی، دوچرخه سواری، مطالعه یا باغبانی

برای یافتن شکل مدیتیشــــــــن خود به زمان و آزمایش نیاز دارد. از ماجراجویی لذت ببرید و به یاد داشته باشید، تمرین مدیتیشــــن فقط آرامش بخش نیسـت. این قدرت را دارد که تمام زمینه های زندگی شما را بهبود بخشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *